reklama

Pán Róm, máte môj obdiv ...

Po veľmi dlhom čase, kedy som prestal písať, pretože moje názory vyvolávali skôr odpor a negativitu ako synergiu, som sa rozhodol pre niečo doposiaľ iné. Podať Vám dnešný zážitok, o ktorý sa musím podeliť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Nezvyknem opisovať takéto zážitky, ani sa venovať rómskej problematike. Necítim nenávisť k nikomu, pretože viem, že všetko má dve strany a situácia, ktorú človek prežíva, je vždy takisto aj o ňom samom, ako len o okolnostiach mimo neho. Ale tentoraz som musel ...

Prišiel a zdvorilo sa opýtal, či si môže prisadnúť. Ranný rýchlik ma viezol polospiaceho po obvyklej trase. "Jasné," odpovedal som a snažil sa opäť nájsť príjemnú polohu na poloľah. Zaujal ma, pretože často si ľudia len tak prisadnú aj bez toho, aby sa na vás pozreli. Aj keď ste v kupé sám ...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cítil som z neho nervozitu a keď o pár minút vlak zastavil medzi zastávkami a sprievodca kričal, že budeme stáť asi dvadsať minút, zdvihol som pohľad a dali sme sa do reči.

Šiel do práce. Má tri deti, dnes zaspal o 10 minút a nestihol skorší spoj. A teraz ešte meškanie ...

Postupne mi veľmi zdvorilo porozprával svoj príbeh. Býva 40 km od práce ... no práce. Vyučený zvárač, pracujúci na živnosť, lebo inak by tú robotu nedostal. Spokojne mi povedal, koľko zarába. "Tak to zarábaš dvakrát viac ako ja chlape," povedal som mu položartom, aj keď to bola v podstate pravda. Ale potom som pochopil, za akú cenu. Žena je doma nezamestnaná, ťažko sa hľadá práca. Tri deti a nájom, ktorý im naposledy zdvihli o viac ako stovku evri. Musí mať dve zamestnania, v tom, do ktorého cestoval, odrobí mesačne viac ako 200 hodín, v tom druhom ďalších pár desiatok. Ako dovetok jednej vety mi po malej pauze povedal, že niekedy po práci vidí všetko jednou farbou ... Hovoril o cudzincoch, ktorí tam často robia 20 hodinové šichty, o ukrajincoch, srboch, a že už neraz ich odtiaľ vyviezla sanitka ... Sám som vedel o zvláštnych praktikách, ale táto reprodukovaná realita sa ma skutočne dotkla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hovoril, že keby vedel reči, že by bol už dávno preč. Pomyslel som si, ako každý z nás niekde v sebe raz za čas vysloví túto kacírsku myšlienku a uvažuje, či to tu fakt nezabalí ... Pracoval vraj v Nemecku, ako šofér kamiónu. Zarobil polovicu čo Nemec, a trikrát toľko makal. Papiere mu zamestnávateľ ani nepreplatil, a takisto ani pokuty, ktoré musel zaplatiť, keď ho naháňali a vyhrážali sa mu, že ak termín nestihne, tak ho vyhodia. Čo sa dalo robiť ... francúzska dedina nededina, musel švihať. Aj teraz mu prišla pokuta z Francúzska, stovky evri. "V podstate som tú cestu nič nezarobil," dodá vyrovnane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vlak sa pohol. Na priecesti pred zastávkou som zazrel policajtov. "Asi nejaký samovrah," pomyslí si kde kto. Teraz aj ja. Mlčky akceptujeme stav, nevidíme možnosti. A títo krásni obyčajní ľudia trpia. Na tele, aj na duši ... potichu ďalej.

Vynorili sa vo mne otázky a myšlienky. Moje ekonomické alternatívy. Ako je to sakra možné, že to nevidíme viacerí? Niečo tu predsa nesedí ...

Podal som mu ruku a poprial veľa síl. Poďakoval a potichu odišiel. Pozeral som za ním a premýšľal, na čo myslí a čo sa v ňom odohráva ... aký boj v sebe zvádza, tento Človek, Róm ... ku ktorému som pocítil skutočnú úctu a obdiv.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prosím ľudia, zistime a pochopme spolu, čo sa tu deje ... takto to už ďalej predsa nemôže ísť ...


PS: Skúste googliť napr.:
The Money Fix, LETS, Buducnost penazi (Lietaer), Grundeinkommen, penaznareforma.sk a ostatné ...

Filip Húšťava

Filip Húšťava

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Chcel by som, aby sme dokázali spravovať naše obce, naše prostredie a zvyšovať životnú úroveň ľudí, podnecovať ich k participácii, spolupráci. Zoznam autorových rubrík:  Voľby 2014 - starosta v KútochOOBSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu